Je hoeft hier niet te zoeken naar bijzondere recepten, die staan er namelijk al genoeg op internet. Ik gebruik zelf ook gegoogelde recepten die ik desgewenst aanpas aan mijn eigen smaak en mogelijkheden.
Op dit blog vind je wel recensies, praktische tips, anekdotes en ja, misschien ooit nog wel een recept. Maar dat is dan een recept dat ik echt zelf heb gemaakt, óf een bestaand recept dat ik op z'n minst flink heb verhaspeld.

zaterdag 18 januari 2014

Mulligatawny: beetje van mezelf en een beetje van Lekker Tafelen


Soms zie je een recept waarvan je meteen weet: dat proberen we een keer!
Mij overkwam dat bij dit mulligatawnyrecept van Lekker Tafelen. Mulliwat…? Ja, mulligatawnyrecept. Volg de link en je krijgt meteen de uitleg hoe die soep aan deze vreemde naam komt.

Maar hoe gaat dat meestal met online recepten? Ik lees ze, geef ze een bladwijzer of merk ze op een andere manier, sla ze vervolgens maar half op in mijn geheugen en denk er pas weer aan als ik in de winkel sta. Mijn mobiele telefoon lag thuis en ik had geen andere mogelijkheid om het recept op te zoeken, dus ging ik maar af op dat kleine beetje dat ik onthouden had en op mijn gezond verstand, daarmee puzzelde ik een nieuw recept in elkaar.

Vlees, wil ik er dat in? Nou vooruit, zo vaak eet ik geen vlees, die ene keer moet kunnen. Ik vind dat je in een Indiase soep met goed fatsoen geen rundvlees kunt doen, dus ging ik ervan uit dat er wel kip in zou moeten. Geen filetjes, want daar zit geen smaak aan. Voor soep heb je echt vlees met bot nodig, dus nam ik twee stevige kippenpoten mee bij de bioslager.
Wat nog meer? O ja, kokosmelk zal er ook wel inzitten - dacht ik. Ik wist me verder ook nog iets te herinneren van currypasta. Normaal maak ik zoiets zelf, maar daar had ik deze keer geen zin in dus nam ik een pakje rode curry van Conimex mee. En linzen? Die horen er toch ook in? Of niet? Nou ja, ik had nog wel oranje linzen in de kast staan. Voor de rest moest ik het maar zien te stellen met de dingen die ik nog in huis had.

Eenmaal thuis las ik in het recept dat je bij de soep basmatirijst met flespompoen eet, nou, dáár had ik wel alles voor in huis. Zelfs de garam masala, die heb ik vorige week nog ijverig staan vijzelen.
Maar terwijl ik het rijstrecept las, ging de website van Lekker Tafelen uit de lucht. Zomaar. Er kwam een excuus dat de site vanwege onderhoud even niet beschikbaar was. Dat kan gebeuren, maar wilde ik daar op wachten? Mijn gasten konden elk moment arriveren en dan wilde ik niet meer in de keuken staan. Nou ja, dan fröbelen we toch gewoon zelf iets in elkaar?

Tot mijn grote verrassing is dit een van de lekkerste soepen die ik ooit heb geproefd. Ik vermoed dat hij wat minder pittig is dan de oorspronkelijke versie, maar lekker! En zo denkt de visite er ook over. 

Volgende keer laat ik de kip weg en gebruik ik mijn zelfgemaakte groentebouillonpasta, dan kan ik de soep ook voorzetten aan mijn veganistische zoon en schoondochter.

Voor vier grote borden van deze maaltijdsoep gebruikte ik:
Voor de soep
3 eetlepels zonnebloemolie
2 stevige biologische kippenpoten
1 pakje rode currypasta (95 gram)
1 rode ui – gesnipperd
1 winterpeen – in blokjes
3 stengels bleekselderij – in dunne maantjes
2 puntpaprika’s - schoongemaakt en in kleine blokjes
15 gram verse gember zonder schil – gesnipperd
3 snijbonen – in niet te grote ruitjes gesneden
1 bosje koriander - fijngehakt, ook de steeltjes.
1 rode peper
3 flinke knoflooktenen
3 lenteuitjes in stukjes
100 gram oranje linzen
100 ml gezeefde tomaten (pak)
2 eetlepels kippenbouillonpoeder
1 blik (400 ml) kokosmelk
1100 ml water
Eventueel zout en versgemalen peper

Voor de rijst
1-2eetlepels zonnebloemolie
1 kopje (184 gram) basmatirijst
½ flespompoen schoongemaakt
Enkele takjes tijm (alleen de blaadjes)
2 theelepels garam masala
Wat zout

Bij de soep
1-2 flinke eetlepels (Griekse) yoghurt of een vegan yoghurtvariant

Bereidingswijze 
Van de soep
-   Ontvel de kippenpoten en snij ze middendoor. Verhit de olie in een grote, diepe pan en bak de kipdelen rondom bruin.
-   Haal de kipdelen uit de pan en bak de gesnipperde rode ui even aan. Voeg de currypasta toe en laat deze even meebakken.
-   Voeg de overige groenten en kruiden  in gedeelten toe, roer steeds even goed om en laat alles even bakken.
-   Voeg het gezeefde tomatensap toe, roer om en laat even inkoken, voeg dan de kokosmelk toe en warm het geheel goed door.
-   Doe de kipdelen terug in de pan en voeg in gedeelten het water toe. Roer na elke scheut water de pan goed door, breng het geheel aan de kook en voeg dan de nieuwe scheut toe.
-   Zet de pan (met deksel) op een sudderplaatje en laat hem daar een 30-45 minuten doorgaren. Intussen kun je de rijst bereiden.
-   Als het vlees gemakkelijk van de botjes loslaat is de kip goed gaar. Vis de kipdelen uit de soep, laat ze even wat afkoelen en snij / pluk dan het kippenvlees er vanaf. Snij dat eventueel nog wat kleiner en doe het terug in de soep.

Van de rijst
-   Intussen snij je de flespompoen in blokjes. Het oorspronkelijke recept zegt wel dat je de pompoen niet hoeft te schillen, maar ik vind dat schilletje net iets te hard. Weg ermee. (Vanaf hier volg ik het recept van Lekker Tafelen, maar omdat het lastig is om steeds te schakelen tussen twee sites, kun je het vervolg hieronder lezen in mijn woorden.)
-   Verwarm de olie in een andere pan en bak daarin de pompoenstukjes tot ze zacht worden.
-   Voeg de garam masala en de tijmblaadjes toe en bak deze kort mee.
-   Roer de rijst erdoor, zodat die rondom met olie en specerijen bedekt is en voeg dan 2 kopjes water toe.
-   Breng het water aan de kook, temper het vuur en kook de rijst 8 minuten in een gesloten pan gaar. Draai het gas uit en laat de rijst nog 10 minuten staan. Roer hem vervolgens goed door en voeg desgewenst wat zout toe. 

Ik at de soep zoals Lekker Tafelen dat adviseert: een flinke schep pompoenrijst in een diep bord, daar de soep op en vervolgens een lepel yoghurt. Mensenlief wat is dat smullen!

(En de foto’s volgen nog.)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten